Ik ben in Aqaba, eindelijk - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Ik ben in Aqaba, eindelijk - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Ik ben in Aqaba, eindelijk

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 September 2012 | Jordanië, Akaba

Wauw, ik ben in Aqaba; en wat een heerlijk leven hier.

Zondag rond middernacht kwam ik aan na een lange vlucht van Amsterdam naar Amman en daarna met veel vertraging de vlucht naar Aqaba. De eerste twee nachten sliep ik in het Hilton(!) hotel midden in de stad. Dit was wel maf, ik wist namelijk niet wat er zou gebeuren; ik had geen internet, geen telefoonbereik, geen idee waar ik in de stad was en wanneer ik naar werk zou moeten. En alleen in zo’n superluxe hotel zitten is ook niet echt iets voor mij.
De volgende ochtend werd ik opgehaald door de chauffeur van BAM en heb ik kennisgemaakt met alle nieuwe collega’s (zo’n 400, alleen al van BAM!) en aan het eind van de middag werd ik weer teruggebracht naar het hotel.
Na twee nachten in het superdeluxe Hilton te hebben geslapen kon ik eindelijk naar het appartement waar ik de komende 5 maanden zou wonen. Hier woon ik samen met Simon uit Spanje en James uit Zuid Afrika en het appartement is echt groot, met een balkon en mooi uitzicht over Aqaba, de Golf van Aqaba en Eilat aan de overkant. Je kan zelfs het begin van de Sinai woestijn in Egypte zien liggen. Met z’n drieën delen we een auto, we krijgen van BAM geld om zelf voor eten en drinken te zorgen en twee keer in de week komt de schoonmaakster. Chill!
De eerste dagen waren best wel maf, je komt echt in een wereld terecht waar je compleet niemand kent en ook geen contact hebt met de wereld waar je vandaan komt. Maar het vinden van de weg gaat snel want iedereen is zeer behulpzaam en zo groot is Aqaba nou ook weer niet.

Aqaba is een heerlijke stad, niet al te groot maar er is veel te doen en het is behoorlijk toeristisch. Verder is het leuk omdat het zo anders is dan Europa; er lopen kamelen op de stoep, autorijden gaat veel chaotischer, het is bloedheet overdag, er komt alleen maar warm water uit de kraan en je kunt totaal niemand verstaan. Ook heb ik Sven al snel gevonden, hem ken ik al langer van de Haagse Hogeschool en hij woont 5minuten rijden vanaf mij met een Ierse collega van hem, zij werken op het andere project van BAM bij de grens met Saudi Arabië.

De eerste dagen op werk heb ik vooral de contracten en tekeningen doorgelezen en ben ik veel buiten wezen kijken op de gigantische bouwplaats. Elke dag werk ik nu van 7 tot 18uur en vrijdag is de enige vrije dag, deze hebben we meteen maar goed gevierd want we zijn naar een resort gegaan richting de grens met Saudi Arabië en daar lekker gegeten, gedronken en gesnorkeld(mooie snorkelset gekocht). Waanzinnig die zee! Het water is heel erg helder en het staat er vol met koraalrif met de mooiste vissen die ik ooit gezien heb en zeeschildpadden en allemaal rare beesten. Ook ligt er niet al te diep een oud vrachtschip op de bodem. Echt een vakantiegevoel zo’n dag.

De eerste dagen op werk waren pittig omdat je ’s ochtends met zonsopkomst thuis wegrijdt en als je rond half 7 weer thuis bent gaat de zon alweer onder. Maar nu de airco in mijn slaapkamer gemaakt is(wat fijn is want ’s nachts wordt het buiten niet koeler dan 25 graden dus binnen 30) slaap ik beter en zijn de werkdagen prima te doen.

Het leven is hier echt heerlijk en ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen zodat jullie ook kunnen zien hoe mooi het is hier in het verre Oosten.

  • 24 September 2012 - 16:40

    Martijn:

    Bass!!

    Leuk verhaal man! Super vet!
    Geniet van je tijd daar en ik ben benieuwd naar je foto's!

    Greetzz Martijn

  • 24 September 2012 - 18:58

    Bas:

    Thnx Tijn!!
    Ik zal komende dagen idd ook veel foto's maken en ze erop zetten.
    Xje

  • 24 September 2012 - 19:09

    Niels & Opa:

    Ha Bas,

    Niels: Ik ben even bij Opa & Oma eten en we zijn net je verhaal aan het lezen, echt heel erg leuk!

    Opa: dit zijn wel zeer bijzondere ervaringen, geweldig dat wij dit zo mogen beleven.
    Verhalen achteraf als je weer thuis bent zijn wel fijn maar dat is achteraf en nu kunnen we
    met de dag meeleven.

    Bas geniet ervan en veel succes gewenst.

    Veel goeds toegewenst, ook van Oma.

  • 24 September 2012 - 19:41

    Jean-Louis:

    Hoi Bas,
    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Echt te gek dat deze uitdaging op je pad is gekomen. Een leermoment en ik weet zeker ook een goede impuls voor het vervolgen van je studie. Geniet er maar van!!!!
    En een "schoonmaakster". Dat is lux, wil ik ook wel!!!
    Ben benieuwd naar je foto's.

    Groetjes, Jean-Louis



  • 25 September 2012 - 16:56

    Bas Tromp:

    Ha Opa & Oma; bedankt en ik ben mooie foto's aan het verzamelen om ze op deze reisblog te zetten voor jullie. En het is inderdaad een uitdaging Jean-Louis, vooral de eerste dagen zijn vreemd omdat echt werkelijk anders is.
    Groetjes vanuit de bloedhitte(nu ±36C)!

  • 08 Oktober 2012 - 08:45

    Daan Broeders:

    Ha die Bas, zag op de stage lijst dat jij ook bij de BAM zit.
    Moet alleen wel zeggen dat jij het een stuk beter voor elkaar hebt dan mij.

    Succes ermee, tot februari

  • 11 Oktober 2012 - 06:12

    Bas Tromp:

    Ha Daan, leuk wat van je te horen man en beter dat je nu wel op stage bent :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Akaba

Bas

Ik ben Bas, 22 jaar oud, student civiel, reislustig én onrustig type en ik hou jullie op deze reisblog op de hoogte van alles wat ik doe buiten Nederland. Cheers!

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 42771

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Interrail Amsterdam - Istanbul

18 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

Vakantie Italiё

31 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Studiereis Portugal

21 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Weekend Ierland

16 September 2012 - 07 Februari 2013

Stage in Jordanië

02 Juli 2012 - 11 September 2012

Vakantie en werk in Spanje

Landen bezocht: