Alweer 2 maanden weg - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Alweer 2 maanden weg - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Alweer 2 maanden weg

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 November 2012 | Jordanië, Akaba

Ja, het gaat snel. En ja, ik heb alweer een tijd niets van me laten horen.
Maar in de tussentijd heb ik weer veel leuke dingen gedaan dus bij deze zal ik jullie even bijpraten.

De avond na mijn vorige blog begon een soort van korte vakantie voor ons, de moslims vierden 5 dagen lang Eid Mubarak; het offerfeest. Voor ons dus een goede reden om maar eens wat meer van Jordanië te zien. Ik ben met Sandra en Sven meegegaan naar Amman waar we ‘s avonds heen reden; 350km, over een snelweg, door de woestijn, in het donker, zonder verlichting. Echt gaaf. Laat op de avond kwamen we aan in een hotel in de ambassadewijk dat echt van ellende uit elkaar viel, alles was kapot. Maargoed, het was dan ook heel goedkoop.
In de avond zijn we nog even de stad in geweest maar woensdag avond is daar niet de beste avond voor.
Donderdag moest Sandra oppassen dus zijn Sven en ik de hele dag met de auto door de stad gereden en hebben we allerlei mooie dingen bezocht.
Amman heette in de Romeinse tijd Philadelphia en er zijn nog veel overblijfselen uit die tijd die we 's ochtends bezocht hebben. De stad is enorm, er wonen ruim 2 miljoen mensen en het is gebouwd op 7 heuvels. De temperatuur was wel echt lekker, een stuk koeler dan in het altijd snikhete Aqaba.
Verder is de stad echt chaos, het drukke en rommelige verkeer in Aqaba is niets vergeleken met hoe het eraan toegaat in Amman. Alle automobilisten doen maar wat en het schiet voor geen meter op, ook is de weg vinden in de stad lastig want alles lijkt op elkaar.

Na nog een nacht in het hotel in Amman te hebben geslapen zijn we vrijdagochtend via de Deadsea Highway naar het natuurreservaat Wadi Mujib gereden. Daar hadden andere collega’s een wandeling georganiseerd in het laagstgelegen natuurgebied ter wereld. Ik heb er helaas geen foto’s van maar het was prachtig. We begonnen met een uur wandelen in de bloedhete woestijn en toen gingen we terug richting de Dode Zee via een kolkende rivier door een diepe kloof. Daarin moesten we ook abseilen door een waterval: 25m omlaag!
Na de wandeling van 4uur hebben we gegeten in een restaurant met uitzicht op de Dode Zee en zijn we er daarna nog even in gaan zwemmen, en insmeren met modder natuurlijk. Een gekke ervaring en best leuk(voor 10 minuten).
's Avonds zijn we het hele eind weer terug gereden naar Aqaba waar we in het donker aankwamen.

Zaterdag ben ik met John, Orla en Sven nog naar Wadi Rum geweest, een prachtige woestijn 50km boven Aqaba waar we rondgereden werden in een Jeep door iemand die daar woont. In deze woestijn worden ook heel veel films opgenomen want het is prachtig daar. Het leukste was het snowboarden van een zandberg af!
Zondag en maandag hebben we verder niet veel meer gedaan dan aan het strand liggen en opladen voor de komende werkdagen.

De weken tussen dat weekend en nu heb ik verder niet echt veel bijzonders meer gedaan. Ik ben nog steeds niet naar Eilat geweest omdat de werkvisum papieren van Sven nog niet klaar zijn.
En afgelopen week waren de ouders van Sven hier, we zouden met z’n 4en naar Petra gaan maar dat kon niet. De overheid heeft alle prijzen verhoogd en als reactie daarop waren er veel protesten en rellen en wegen waren afgesloten. Daarom hebben we maar een paar dagen lekker in het zwembadencomplex van het Mövenpick Hotel in Tala Bay doorgebracht. Erg vervelend.

Wel heb ik eindelijk de laatste duik voor mijn brevet gedaan en doe ik morgenavond het examen en invullen van het logboek. En misschien ga ik nog wel verder met de Advanced Open Water Course. Dat zijn zo'n 5 duiken waarin je leert te duiken en navigeren tot 30m diep! Maar ook dat is erg duur dus zal ik eerst even flink moeten onderhandelen over de prijs zoals gebruikelijk is hier, en dat kost tijd.

Verder is het weer nog steeds heerlijk, afgelopen week gewoon weer 30 graden overdag. En we worden hier doodgegooid met nieuws uit Israël en de Gazestrook, maar eigenlijk is er hier geen gevaar zolang ze die tientallen raketten per dag maar gewoon in Israël landen. Dat is hier trouwens 200km vandaan.
Wat we wel merken van de oorlogen in het Midden Oosten zijn de duizende militaire voertuigen die Amerika terugtrekt uit Afghanistan. Die worden hier met zware vliegtuigen heengevlogen en dan per truck naar de Marine basis bij de grens met Saoedi Arabië gebracht. Daar worden ze schoongemaakt en gerepareerd voordat ze verscheept worden naar de volgende missie.

Dat was het weer, bekijk trouwens vooral de foto's want dan zie je pas echt hoe het eruit ziet.

  • 18 November 2012 - 15:10

    Daphne:

    Dag lieve Bas, wat kun jij, net als je broer, gave verhalen schrijven en wat heb je het naar je zin! super. je moeder en ik zijn druk met de voorbereidingen van ons bezoek aan jou, ik kijk er echt naar uit. zat vorige week bij je in de buurt in El Gouna in Egypte, was heerlijk, ook inderdaad iedere dag 30 graden. wat een luxe leven heb ik, he, hoppen van de ene vakantie naar de andere. verder gaat hier alles goed ook met wim. heel veel liefs, Daphne

  • 23 November 2012 - 22:17

    Opa:

    Hallo Bas,
    Met veel plezier hebben we je uitvoerige verslag gelezen en het grote aantal foto's bekeken.
    Bijvoorbeeld de foto's van de bouwplaats geven een goed beeld van de uitgestrektheid daarvan,
    geweldig al die bouwkranen en vrachtwagens.

    Wel vraag ik mij af (gezien die foto van het betonijzer) hoe men het juiste staafje ijzer kan vinden.
    Flauw hé.

    Bas heel veel groeten ook van Oma en wees voorzichtig met duiken.
    Opa.

  • 25 November 2012 - 04:50

    Bas Tromp:

    Ha Daphne, echt leuk dat jullie naar Aqaba komen in Januari! Ik kijk er naar uit. We gaan een hoop leuke dingen doen, ook die je nog niet hebt gedaan.

    Ha Opa&Oma, gaaf he zo'n site als dit. En dat betonijzer, tsja dat is gewoon een kwestie van alles labelen en honderden tekeningen. En goed op blijven letten.

    Groetjes!

  • 04 Januari 2013 - 23:53

    Vera Roest:

    Hoi Bas,

    Eindelijk denk ik er weer eens aan je blog te bekijken.. Had het al eerder gelezen maar nog niet gereageerd.Gave dingen maak jij mee daar!! En superleuk natuurlijk dat je moeder en Daphne naar je toe komen!
    Wat ik vergeten ben...je verjaardag 18 dec. alsnog van harte.
    En supercool dat je ook je duikbrevet hebt gehaald!
    Ik wens je nog een hele goed tijd daar en veel plezier binnenkort met je bezoek!
    heel veel groetjes,
    Vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Akaba

Bas

Ik ben Bas, 22 jaar oud, student civiel, reislustig én onrustig type en ik hou jullie op deze reisblog op de hoogte van alles wat ik doe buiten Nederland. Cheers!

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 42767

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Interrail Amsterdam - Istanbul

18 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

Vakantie Italiё

31 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Studiereis Portugal

21 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Weekend Ierland

16 September 2012 - 07 Februari 2013

Stage in Jordanië

02 Juli 2012 - 11 September 2012

Vakantie en werk in Spanje

Landen bezocht: