Voor het eerst in Israël - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Voor het eerst in Israël - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Voor het eerst in Israël

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

22 Januari 2013 | Israel, Jeruzalem

Jaja, voor het eerst een aantal dagen in Israël, erg bijzonder. Gisterochtend bij Aqaba zonder probleem de grens overgegaan naar Eilat. Daar hebben we meteen een superfelblauwe Mazda gehuurd, waar ik natuurlijk erg blij mee was. Met die auto zijn we richting Jeruzalem gereden en onderweg hebben we Masada bezocht. Dat is die vierkante tafelberg naast de Dode Zee die gebouwd is door Herodes. Op die berg woonden enkele honderden Joden die belegerd werden door de Romeinen, ze hielden een paar jaar stand maar uiteindelijk raakten natuurlijk het water en voedsel op. Toen de Romeinen binnenvielen op de 400m hoge berg, heeft het hele volk elkaar vermoord zodat ze niet in hande van de Romainen vielen en als slaaf verhandeld zouden worden. De laatse mannen hebben gedobbeld wie er als laatste zichzelf zou doden. Erg indrukwekkend. Google maar voor meer info.
's Avonds kwamen we dan eindelijk aan in Jeruzalem na ruim 300km gereden te hebben. Meteen echt al een prachtige stad die op een paar heuvels ligt met een ommuurde binnenstad. Ook weer een prima hotel net buiten de oude stad.
Vandaag zijn we veel te vroeg opgestaan door het tijdverschil(-1uur met Jordanië) maar we hadden dus wel de tijd om lang de stad in te gaan. In de stad hebben we eerst de weg gelopen die Jezus met het kruis heeft afgelegd. De 'Via Dolorosa' met aan het einde de Heilige Grafkerk. Waanzinnig om Christenen, Moslims en Joden zo door elkaar heen te zien lopen. Verder hebben we natuurlijk ook nog de klaagmuur gezien en kilometers gelopen door de vele kleine straatjes in de oude stad. Echt onbeschrijfelijk mooi en weer ontzettend anders dan Amman.
Ook lekker druk trouwens want vandaag was heel Israël vrij om te stemmen voor een nieuwe minister president. Morgen gaat Jordanië naar de stembus voor een nieuw parlement.
Ik zal komende dagen een selectie proberen te maken uit de honderden foto's die ik heb gemaakt, de rest volgt thuis.

Groeten vanuit Israël!

• 22 Januari 2013 - 20:23

Jean-Louis Charlier:

Hoi Bas,

Leuk om te lezen wat jullie in Israël allemaal ondernemen. Ik ben er zelf met mijn moeder in 1999 geweest. Een schitterend land en inderdaad indrukwekkend.
    Geniet van je vakantie samen met je moeder en Daphne.

Groetjes, Jean-Louis.

• 23 Januari 2013 - 00:39

Wim:

Bas,
    ik ben ook twee keer in Jeruzalem geweest en ik beaam geheel jouw verhaal. Het is een heel bijzondere stad en Amman kan daar toch niet aan tippen. Zijn jullienog in het klooster van Sion geweest en heb daar een gedeelte van de vloer van de burgt Anthonia en de eerste 40 cm. van de originele via Doleraosa gezien. Daar heeft het in 33 na Chr. een fase plaatsgevonden die nu in de bijbel is vermeld.. Over die vloer heeft Pontius Pilatus en Christis gelopen, daar heeft Petrus gestaan terwijl hij tot drie keer toe Christus verlogende. Dichter bij het geloof kan een mens bijna niet komen. Er zullen inmiddels wel meerdere plaatsen zijn die direct met Christus te maken hebben dan in 1977 toen ik er voor de laatse keer was.
    Ik wens jullie nog een onspirerende en fijne tijd toe in de stad Jeruzalem.

P.S. binen, mar ook buiten de huidige stadsmuren lag ook nog en gedeelte vn de stad van David, je vindt er als je daar loopt niets meer van terug. Zijn jullie nog in de hof van Getshemane geweest?

• 23 Januari 2013 - 12:55

Vera:

Hoi Bas,

Leuk om te lezen zeg!Voor je moeder zal het wel bekend terrein zijn!
    Veel plezier nog!

groetjes