Vakantie!! - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

19 Januari 2013 | Jordanië, Mādabā

Wat heerlijk om dan nu eindelijk een week vakantie te hebben, en dan ook nog een mooie rondreis te maken met mijn moeder en Daphne!
Zondag de 13e kwamen ze na een lange vlucht via Sharm el Sheikh aan op het vliegveldje van Aqaba, ik heb ze daar opgehaald en naar Hun hotel gebracht. Maandag en dinsdag moest ik nog werken maar hadden zij heerlijk de tijd om Aqaba te verkennen voordat we er weer zouden vertrekken. Woensdag ochtend zijn we meteen vertrokken met de huurauto naar Petra. Eerst natuurlijk een hotel gezocht en toen Petra ingegaan. Voor Petra hebben we ruim de tijd genomen want ook de dag erna hebben we er zo goed als de hele dag nog genoten van de prachtige oudheden en het heerlijke weer. Deze keer dus zon in Petra in plaats van de kou van de vorige keer.
Na Petra zijn we vrijdag doorgereden naar het Noorden via de mooie Koningsroute. Het plan was om naar Madaba te rijden maar in het drukke verkeer rondom Amman konden we dé afslag niet vinden dus kwamen we uiteindelijk helemaal uit in Jerash. Ook goed. Daar wilden we toch na Madaba ook al heen.
In Jerash was maar 1 klein hotelletje met 5 kamers maar erg gezellig. Naast het hotel kwamen we in een groot evenement terecht voor de verkiezingen van het parlement die volgende week woensdag plaatsvinden. Grappig om te zien hoe zoiets gaat, alle mannen beneden op een groot plein en in tenten en de vrouwen verscholen op het dakterras van het hotel. Verder echt prachtig uitzicht op de opgravingen. Jerash is namelijk maar een klein stadje waar op zichzelf niet veel te zien is maar er zijn naast de stad ongelofelijk veel en mooie overblijfselen te vinden van de Romeinen. Theaters, tempels, straten, pleinen, een badhuis en een renbaan. Erg indrukwekkend om te zien en prachtige foto's kunnen maken die ik volgende week zal uploaden.
Na alles vanmorgen bekeken te hebben in Jerash zijn we na de lunch doorgereden naar Madaba(nu wel de afslag gevonden), dat is de enige stad in Jordanië waar meer kerken dan moskeeën zijn. Ook weer een prachtig hotel gevonden en natuurlijk weer lekker uit eten geweest.
Morgen bezoeken we nog de berg Nebo en daarna rijden we terug naar Aqaba. Niet omdat de vakantie over is, maar om alle overbodige spullen bij mij thuis te brengen en de grens over te gaan naar Eilat maandag ochtend. Daar staat namelijk dan een andere huurauto klaar voor ons want we gaan dan twee dagen Jeruzalem bezoeken.
Mijn volgend verslag zal ik dan proberen te schrijven in Israël.

  • 20 Januari 2013 - 00:00

    Susan En Nico Zwarts:

    Ha die Bas,

    Jij hebt ook niks aan je leven, hè? In het Nederlandse journaal hadden ze het erover dat de tenten van een vluchtelingenkamp vol Syriërs was weggespoeld door de regen... Jordanië is zeker groot, dat jij niet over zware regenval schrijft? Ik was verbaasd dat het in zo'n warm land zo kan gieten!
    Wij zijn in Jeruzalem in het museum geweest en hebben daar de Dode Zee rollen gezien en andere oudheden; dit heeft meer indruk op ons gemaakt als het oude deel van Jeruzalem met al die souvenir winkeltjes, die hebben we óók een middag bekeken, maar dat was genoeg. De Via Dolorosa,de klaagmuur en het Tempelplein zijn wél een must en en passant neem je het straatbeeld mee.Waar we ook veel moeite mee hadden was het commercieel uitbuiten van onze Heer. Maar, Bas, wéér een highlight die je aan je lijstje kunt toevoegen (of doorstrepen?) geniet ervan! Morgen komt je broer naar ons toe, met de trein. Nico is de eerste 2 weken van januari nogal ziek geweest (griep met diaree en misselijkheid, dus slecht eten en van hypo naar hyper, tot ik de huisarts heb ingeschakeld) en heeft een week in het ziekenhuis in St.Johann gelegen. Hij is nog te slap om zelf lange ritten te maken. Zijn suiker (hij is diabeet type 1, al 55 jaar!) was totaal ontregeld. We zijn nog steeds bezig om hem opnieuw in te stellen, maar wordt langzaam beter. Verder hebben ze niets verontrustends bij hem kunnen ontdekken, gelukkig!
    Hij is nu weer braaf én lief, na een ernstige lezing van de internist. Doe je moeder en Daphne de groeten!!
    Susan en Nico

  • 20 Januari 2013 - 03:32

    Wim:

    Bas, ik heb van Daphne al een zelfde bericht gekregen. Ben eigenlijk wel benieuwd of je nog een mooi Arabisch meisje aan de haak heb kunnen slaan. Je weet wel, met zwart haar, grote................ amandelvormige ogen, benen tot aan de oksels en................... een aanstaande schoonvader die je graag in zijn bedrijf wil opnemen. Onthoud goed mijn jongen dat soort kansen krijg je vaak maar één keer in je leven. Uiteraard verwacht ik wel van je dat we tenmindste twee tot drie keer paar jaar in de villa worden uitgenodigd. Doe ik ook voor vrienden, zijn altijd welkom bij ons thuis.
    He Bas, leuk man dat jullie het zo naar jullie zin hebben,
    dikke huck,
    Wim

  • 20 Januari 2013 - 13:44

    Niels:

    Ha bassie, mam en dapie,

    Klinkt super toff!! Geniet er lekker van! ik ben nu bij Nico en Susan dus lekker in het zonnetje genieten vn het prachtige uitzicht:D

    x

    Niels

  • 21 Januari 2013 - 17:39

    Bas Tromp:

    Ha Nico en Susan,
    In Aqaba is het altijd bloedheet, dus geen regen gelukkig. We zijn nu net in een mooi hotel in Jeruzalem aangekomen en gaan morgen de stad in, ik ben erg benieuwd. Doe Nico de hartelijke groeten van mij en wens hem veel sterkte, wat goed ook dat Niels de tijd neemt om even bij jullie langs te komen. Groetjes!!

    Wimmetje! Tsja wat moet ik nou weer zeggen, het is niet het meest bereikbare soort meiden dat je omschrijft, allemaal dik ingepakt dus ik kan ook niet zien tot hoever die benen doorlopen. Haha. Je bent altijd van harte welkom. Je hebt dus nog twee weken de tijd om even langs te komen in het armoedige verblijf dat ik nu bewoon in Aqaba. Tot snel Wim!

    En Niels, last but not least. Gaaf man dat je even naar N&S bent gegaan, gezellig. Ik ben vandaag trouwens met Mam en Daphne in een gave felblauwe huurauto naar Jeruzalem gereden en hebben onderweg Masada bezocht. Indrukwekkend. Morgen weer een nieuw reisverslag dus, voor het eerst vanuit Israël. Cheers!

  • 21 Januari 2013 - 21:36

    Opa:

    hallo Bas,
    Leuk zulke fijne berichten van je te lezen samen met je moeder en Daphne, wel bijzonder hoor.
    Trouwens door hun reacties vernemen we ook nog e.e.a. van Susan en Nico en Niels niet te vergeten.
    Bas bedankt en doe vooral de groeten aan de beide dames.
    Nog veel plezier gewenst, overigens zal het niet meevallen je werk weer op te pakken na zoveel belevenissen.

    hartelijke groeten ook van Oma.

  • 22 Januari 2013 - 17:47

    :

    Ha Opa & Oma,
    Vandaag zijn we in Jeruzalem geweest, dat was echt een hele bijzondere ervaring. We hebben de hele 'Via Dolorosa' gelopen en uiteindelijk de heilige grafkerk bezocht, die is gebouwdover de berg Golgota. Ik ga nu een reisverslag schrijven over Jeruzalem, dus die kunnen jullie over 10minuten lezen.

    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Mādabā

Bas

Ik ben Bas, 22 jaar oud, student civiel, reislustig én onrustig type en ik hou jullie op deze reisblog op de hoogte van alles wat ik doe buiten Nederland. Cheers!

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 42740

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Interrail Amsterdam - Istanbul

18 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

Vakantie Italiё

31 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Studiereis Portugal

21 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Weekend Ierland

16 September 2012 - 07 Februari 2013

Stage in Jordanië

02 Juli 2012 - 11 September 2012

Vakantie en werk in Spanje

Landen bezocht: