Deel 2: Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Deel 2: Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Deel 2: Lissabon

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

07 Februari 2014 | Portugal, Lissabon

Dag Porto, hallo Lissabon. Na een treinreis van 3uur zijn we 300km zuidelijker aangekomen in de hoofdstad van Lissabon. De treinrit was luxe, relaxt en we zagen hoe mooi het land is buiten de grote steden.
Ditmaal verblijven we in het Equity Point hostel midden in het centrum naast de bekende Elevador de Gloria, de gele trammetjes die met behulp van een kabel over de steile hellingen in de stad rijden.
Het hostel is een mooi oud gebouw waar wij drie slaapzalen hebben en beneden een grote keuken en woonkamer is. Een plek waar veel jongeren die op reis zijn komen en van hieruit de stad bezoeken.
In de avond hebben we met de hele groep gegeten in een visrestaurant en zijn niet al te laat gaan slapen om genoeg energie over te houden voor de rest van de reis.

Woensdagochtend stond een flinke fietstocht op het programma, het duurde een tijdje voordat de hele groep wakker was en van fiets voorzien werd maar eenmaal opweg bleek Lissabon een ongelofelijk grote maar erg mooie stad te zijn. We zijn vanuit het centrum helemaal naar de Vasco da Gama brug gefietst.
Aan die kant van de stad bevind zich ook het Park der Naties, de voormalige wereldtentoonstelling van 1998. Bizarre gebouwen, hotels, zakencentra zijn er te vinden. Ook de Vasco da Gama brug is onderdeel van de wereldtentoonstelling, de brug is 17km lang en is de langste brug van Europa.

Donderdag was een lange dag waarin we door een docent van de universiteit rond werden geleid door de stad met een grote touringcar. Eerst reden we over de Vasco da Gama brug en kregen we een presentatie in het bedieningsgebouw van de Portugese Rijkswaterstaat. Daarna reden we door naar de campus van de universiteit waar we lunchten en bezochten we ook vele gebouwen waar onderzoek werd gedaan en getest met aardbevingen, windtunnels en nieuwe stuwdammen.
Ook zijn we nog uitgestapt bij het Jezusbeeld dat op een berg staat en net zo hoog is als het voorbeeld in Rio de Janeiro en reden we terug over de look-a-like van de Golden Gate Bridge in San Fransisco.
De dag hebben we afgesloten met heerlijk eten in de Hardrock Café van Lissabon, altijd goed.

Vrijdag was het alweer bijna voorbij, we moesten alleen nog even terug naar huis. Om 10uur moesten we al uitgecheckt zijn bij het hostel terwijl we pas om half5 zouden vliegen. Met Kevin heb ik twee scooters gehuurd voor een paar uurtjes plezier en zijn we nog langs het water in richting zee gereden voor een blik op de rode brug en terug door de stad. Na de vlucht was het voorbij, we zijn weer terug in Nederland.