Deel 1: Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bas Tromp - WaarBenJij.nu Deel 1: Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bas Tromp - WaarBenJij.nu

Deel 1: Porto

Door: Bas Tromp

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 Februari 2014 | Portugal, Porto

Eindelijk is het zover, de studiereis naar Portugal. Alle tentamens en project zijn afgerond en volgende week begint het afstuderen. Met 24 studenten en 2 docenten zijn we deze week op studiereis in Portugal waar we de eerste dagen in Porto zijn geweest en vandaag verder zullen reizen naar Lissabon.
Vrijdagmiddag zijn we 's ochtends thuis vertrokken om met de trein, het vliegtuig en de metro 's avonds in de appartementen aan te komen in Porto. Ik zat in een appartement met zijn zessen en we hadden twee verdiepingen en een dakterras met mooi uitzicht over de stad. Luxe!
's Avonds hebben we met de hele groep gegeten in een restaurantje midden in de stad en zijn we vervolgens in de regen even naar de rivier gelopen om een eerste blik te werpen op de bruggen die de twee stadsdelen met elkaar verbinden.
Zaterdagochtend kregen we een rondleiding door de stad waardoor we meteen een goede indruk kregen van de grootte en bezienswaardigheden. Na de lunch hebben we het indrukwekkende stadion van FC Porto bezocht, ook daar kregen we een rondleiding door het hele stadion inclusief kleedkamers, VIP gedeelte, perszaal enz. 's Avonds daarna natuurlijk weer eten in de stad en bier drinken in 1 vd vele kroegen die er zijn.

Zondag was er tijd om lekker uit te slapen waarna we het porthuis Sandeman hebben bezocht dat op de zuidoever van de rivier de Douro ligt. Een gigantische hoeveelheid gebouwen waar de port ligt te rijpen in vaten en dat met oude technieken op de goede temperatuur en luchtvochtigheid gehouden wordt. Natuurlijk konden we aan het einde van de rondleiding verschillende soorten port proeven en is er een flinke hoeveelheid port ingekocht voor het thuisfront.

Maandag was het weer vroeg opstaan voor een erg mooie boottocht op de rivier met uitzicht over de stad en onder alle bruggen door. Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan Case da Musica, een bizar gebouwd dat ontworpen is door Rem Koolhaas en gebruikt wordt voor allerlei muziek gerelateerde evenementen. Zoals alle avonden hebben we 's avonds weer gegeten in een restaurantje en wat gedronken in de kroeg.

Vanochtend zijn we bezig met alles op te ruimen en in te pakken want over een paar uur vertrekken we naar Lissabon met de trein. Ik ben erg benieuwd want Porto is een super gezellige stad waar je je niet snel hoeft te vervelen. Op naar de hoofdstad nu!